För att kunna genomföra denna guide måste du ha skapat ett konto hos Twilio och konfigurerat det på rätt sätt. Följ denna guide om du inte gjort det.
Koppla Twilio till Smartfunnel
Följ stegen nedan för att koppla ditt Twiliokonto till din webbsida i Smartfunnel.
Tryck på Inställningsknappen (kugghjulet).
Välj Applikationer.
Lägg till Twilio genom att klicka på Anslut.
Hämta uppgifter från Twilio
1. Logga in hos Twilio via twilio.com/login. OBS: Stäng inte ner fönstret för Smartfunnel, du ska tillbaka dit senare.
2. Ta dig till Account Dashboard, normalt kommer du dit så fort du loggat in. Här finns alla uppgifter från Twilio du behöver, som är:
Account SID (heter Konto SID i Smartfunnel)
Auth Token
My Twilio phone number (Visas inte det nummer du köpt, utan i stället standardnumret, klicka på View all numbers för att se rätt nummer)
3. Kopiera uppgifterna från Twilio in i Smartfunnel.
Nu är den första delen av formuläret i Smartfunnel ifyllt.
4. Nästa steg är att Skicka SMS med avsändar-ID. Om du inte skapat något avsändar-ID, och i stället vill skicka med telefonnumret som avsändare, kan du hoppa över detta steg.
Vi rekommenderar starkt att du skickar sms med ett avsändar-ID då det inger förtroende hos mottagaren. Mottagaren får också snabbt reda på vem som skickar till henne om du har ett avsändar-ID.
Om du glömt bort vad du skapat för avsändar-ID, ta dig till Twilio och Messaging, sen Services, och efter det ser du vad ditt användar-ID är.
Fyll i ditt avsändar-ID i Smartfunnel under fliken Avsändar-ID. Tänk på att du inte kan ha med mellanslag i ditt avsändar-ID. Ett tips är därför att du använder din webbsida som avsändare om ditt företagsnamn består av flera ord. Mats Bygg kan ha ett avsändar-ID som är MatsBygg för att nämna ett exempel.
5. Nästa fält att fylla i är Skicka i bulk. Det fältet ska du fylla i ifall du vill kunna skicka sms- och/eller WhatsApp-meddelanden till många personer samtidigt.
Gå till Twilio-fliken, sen Messaging, sen Services och sen kopierar du numret till höger om ditt avsändar-ID, som heter Sid. Tänk på att ditt Sid för meddelandetjänsten inte är samma sak som ditt Sid för hela kontot (Account Sid).
6. De två sista inställningarna i Smartfunnel är Ta emot inkommande meddelanden och svar, och Testnummer.
Om du har behov av att kunna ta emot svar markerar du den övre rutan, och vill du ha ett testnummer som tar emot testmeddelanden fyller du i den undre rutan. Klicka på Spara och verifiera för att godkänna alla val du gjort.
Så skickar du meddelanden
Här nedan berättar vi hur du skickar meddelanden via Smartfunnel, bland annat till en kund och till flera kunder på samma gång, och som en del av en automation. Vi börjar med att beskriva hur du skickar ett meddelande via CRM.
Skicka sms-meddelande till en person
1. Klicka på CRM och välj en kund i listan.
För att du ska kunna skicka ett meddelande till en kund måste hon vara prenumerant, det vill säga ha en liten bock-ikon på sina profilsidor.
Är kunden inte prenumerant idag kan du lägga till henne som det genom att trycka på de tre prickarna och välja Skapa webbplatsmedlem.
För att skicka ett meddelande till kunden klickar du på Meddelande, sen väljer du vilken typ av meddelande du vill skicka, alltså:
SMS
WhatsApp-meddelande
Röstmeddelande
Vi börjar med att skicka ett sms genom att klicka på Skicka SMS.
Nu kommer det upp en ny vy där du kan:
Lägga till taggar, såsom "Hej {first_name}{last_name}, nu har det kommit en ny sektion till vår kurs". Taggar använder man främst när man skickar mass-meddelanden, och det gör vi ju inte nu.
Skicka test-sms.
Schemalägga ditt sms-utskick.
Skicka WhatsApp-meddelande till en person
1. Skapa en avsändarprofil för WhatsApp i Twilio om du inte redan gjort det. I denna guide berättar vi hur WhatsApp-konfigurationen i Twilio går till.
2. Gå till CRM, välj den kund du vill skicka meddelande till, klicka på Meddelandeikonen och välj Skicka WhatsApp.
3. Nästa vy ser ut ungefär på samma sätt som den du skickar sms med. Du kan tagga och schemalägga meddelanden, och skicka testmeddelanden. Den största skillnaden är att en ny knapp finns, och det är Skicka meddelande för godkännande.
Det är en anti-spam-funktion hos WhatsApp som man måste ta sig igenom, men det går smidigt och relativt snabbt.
Efter du klickat på Skicka meddelande för godkännande-knappen kommer en ny vy med tre val.
Namn
I fältet namn berättar du vad meddelandet har för syfte. Mellanslag och specialtecken (!, %, å, ä, ö och så vidare) tillåts inte.
Exempel på beskrivande namn du kan använda är:
orderbekraftelse
marknadsforing
välkomsthalsning
bokningsbekraftelse
nyhetsmeddelande
Språk
Som språk väljer du Svenska.
Kategori
Det finns två kategorier som är Nödvändig och Marknadsföring.
Som nödvändiga meddelanden räknas allt du skickar som inte handlar om att sälja eller marknadsföra något. Exempel på nödvändiga meddelanden är orderbekräftelser och supportmeddelanden.
Som marknadsföring räknas alla meddelanden som handlar om att du försöker sälja någonting, alternativt få svar av kunden i syfte att kunna sälja något i framtiden. En orderbekräftelse med försök till merförsäljning är exempelvis att räkna som marknadsföring. Mer klassiska exempel på marknadsföring är nyhetsbrev och utskick av rabattkoder.
Om du väljer fel kategori för ditt utskick kommer WhatsApp säga till om det efter du klickat på Skicka-knappen. Godkännandet/verifieringen av ditt meddelande sker av Meta/WhatsApp, och är inte något vi på Smartfunnel kan påverka. Normalt får du ett besked om meddelandet godkänts inom en minut.
WhatsApp-mallarna sparas
Så fort du skickat ett meddelande som WhatsApp godkänt kan du använda den mall som skapas igen, vilket gör det smidigare att skicka framtida WhatsApp-utskick.
För att återanvända en meddelandemall för WhatsApp, gå till Skicka WhatsApp-meddelande och välj den mall du vill ha. Valmöjligheterna för mallar finns som en rullist över meddelandefältet.
Skicka meddelanden till flera personer/grupper
För att skicka meddelanden till flera personer, alltså skapa en meddelandekampanj, ska du följa de steg vi berättar om nedan.
1. Gå till E-postmarknadsföring & automatiseringar, välj sen Kampanjer.
2. Välj Skapa ny kampanj, och efter det SMS/WhatsApp/röst-kampanj.
3. Bestäm vad kampanjen ska heta och vilken av kommunikationskanalerna du vill använda, alltså sms-, WhatsApp- eller Röstmeddelande-kampanj.
4. Välj därefter vilka som ska få ditt meddelande, och vad det ska stå i meddelandet. Ett bra tips är att använda taggarna för att personanpassa utskicket på ett effektivt sätt.
5. Välj om du vill skicka meddelandekampanjen direkt eller om du vill schemalägga den.
Meddelandeutskick som automatisering
Du kan använda sms-, WhatsApp- och röstmeddelanden när du skapar en automation.
För att skapa en automatisering väljer du E-postmarknadsföring & automatiseringar, sen Automatiseringar, och efter det Skapa automatisering. I själva gränssnittet kan du lägga till kommunikationskanalerna när du vill, och i vilken ordning du vill.
Efter du valt kommunikationskanal fyller du i det meddelande som mottagarna ska få, och använder du WhatsApp är alla dina sparade mallar valbara.