Hoppa till huvudinnehåll

Så skapar du ett konto i Twilio

Uppdaterad för mer än 2 månader sedan

I denna guide berättar vi hur du skapar ett Twilio-konto som gör att du kan börja skicka sms, röstmeddelanden och WhatsApp-meddelanden via ditt Smartfunnel-konto.

Twilio är en extern tjänst som du kan koppla till din Smartfunnel-webbsida. Kostnaden för meddelanden som skickas via Twilio ska betalas till just Twilio, och inte till Smartfunnel. Men Twilio har bra pris och avgiften för att skicka meddelanden hos dem brukar vara några ören/st.

Så kommer du igång

1. Skapa ett konto hos Twilio

Det gör du genom att klicka på denna länk: https://www.twilio.com/en-us. Därefter följer du bara de instruktioner du får. Om du får upp en fråga som säger: How do you want to build with Twilio? ska du välja With no code at all.

När du skapat ett konto hos Twilio kommer du till huvudmenyn för tjänsten.

2. Få ett gratisnummer av Twilio

Du kommer först till en guide som Twilio skapat som hjälper dig konfigurera ditt konto. Första steget där är att skapa ett gratisnummer, vilket du gör genom att klicka på Get phone number.

3. Uppgradera ditt konto

Numret du får av Twilio är gratis att ha och använda, men vi rekommenderar starkt att du köper ett svenskt mobilnummer att skicka från, annars kommer mottagaren sannolikt tro att det är ett skräp-sms det rör sig om.

För att få köpa ett svenskt mobilnummer krävs ett uppgraderat konto. För att uppgradera ditt konto klickar du på Upgrade som är en knapp du hittar på många ställen, däribland högst upp på sidan.

Ta därefter en bild på ett foto-ID som tillhör dig, såsom ditt pass eller ditt körkort. Du behöver ladda upp det om en stund för att verifiera din identitet.

Efter det följer du instruktionerna på skärmen för att uppgradera ditt konto. Väljer du Business ska du fylla i dina företagsuppgifter, och väljer du Private ska du fylla i uppgifter om dig som privatperson. I detta skede kommer du också bli ombedd att ladda upp en bild på ett foto-ID.

Du kommer snart få reda på hur du köper ett svenskt mobilnummer, men innan dess måste du se till att följa de lagar som finns, och det hjälper vi dig med vid nästa steg.

4. Skapa en regulatory bundle

En regulatory bundle behöver du för att kunna använda Twilio utan att bryta mot svenska och internationella datalagar. På svenska kan man säga att regulatory bundle är som "en bunt med lagar" som du ska säga till Twilio att du godkänner.

För att skapa en regulatory bundle, gå till Phone Numbers, sen Regulatory Compliance, sen Bundles. Klicka därefter på knappen Create a Regulatory Bundle.

Därefter följer du de steg som finns. Twilio kommer be dig om ett dokument som bekräftar att ditt organisationsnummer stämmer. Ett sådant hittar du på ditt konto hos Verksamt.se. Så ladda ner dokumentet därifrån och ladda upp det hos Twilio.

Välj "Registreringsbeviset som källa för adressen" om din företagsadress är densamma som hos Verksamt. Har du en annan adress kan du behöva ladda upp ytterligare dokument.

5. Köp ett svenskt mobilnummer

För att köpa ett svenskt mobilnummer klickar du på Phone Numbers, Manage sen väljer du Buy a number.

Efter det ser du alla valbara nummer i en lista, och du klickar på Buy för att köpa det nummer du vill ha. Våren 2025 kostar ett svenskt mobilnummer 3 dollar per månad.

Följ därefter den process som Twilio guidar dig genom, du kan behöva vara tvungen att ladda upp dokument som styrker att dina uppgifter stämmer.

6. Skapa en meddelandetjänst

Nu ska du skapa en message service, eller meddelandetjänst. Det behövs för att du ska kunna koppla samman Twilio med Smartfunnel.

Börja med att klicka på Messaging, sen Services. Efter det klickar du på Create Messaging Service, och därefter följer du de steg som Twilio tagit fram.

  • Steg 1 är Create Messaging Service: Namnge tjänsten (t ex till ditt företagsnamn) och välj Notify my users under Messaging Service Use Case.

  • Steg 2 är Add Senders. Lägg till det telefonnummer du vill skicka sms med.

  • Steg 3 är Set up integration. Välj Receive the message.

  • Steg 4 är Add compliance info. Slutför guiden utan att bry dig om detta steg som handlar om ett system som bara används i USA.

Det är också viktigt att du länkar samman meddelandetjänsten med ditt telefonnummer. Gör så här för att lyckas med det:

1. Gå till Account Dashboard, sen Phone Numbers, sen Manage och sen Active numbers. Klicka därefter på det telefonnummer som du vill koppla meddelandetjänsten till.

2. Nu kommer du till en ny vy. Välj fliken Configure och välj den meddelandetjänst du vill koppla till mobilnumret under fliken Messaging Service. Övriga inställningar behöver du inte röra, spara för att bekräfta dina val.

7. Ersätt telefonnumret med avsändar-ID

Om du vill att avsändaren ska vara en textsträng, till exempel "Nissesfrisör.se", istället för ett mobilnummer såsom 070-2453109, måste du skapa ett avsändar-ID. Vi rekommenderar starkt att du lägger till ett avsändar-ID, främst då det inger förtroende hos mottagarna.

Gör så här för att skapa ditt avsändar-ID:

  1. Gå till Account Dashboard, sen Messaging, sen Services. Välj därefter din meddelandetjänst.

2. Klicka på Sender pool och välj efter det Add sender.

3. Välj Alpha sender och klicka på Continue.

4. Välj det namn du vill ha under fältet Alpha Sender ID.

OBS: Tänk på att Smartfunnels plattform inte tillåter mellanslag i ditt avsändar-ID. Du måste därför välja ett ord utan mellanslag såsom "Smartfunnel" eller "MatsBygg", medan ord som Smartfunnel AB och Mats Bygg AB inte tillåts. Namnet får som mest ha 11 tecken, understreck (_) och bindestreck (-) är tillåtna.

OBS: På bilden ovan har vi skrivit Smartfunnel, men det är bara ett exempel. Du ska fylla i det namn du vill ha för dina sms-utskick i fältet, och alltså inte Smartfunnel.

8. Skapa opt out-regler

Nu är det dags att skapa regler för hur mottagare tackar nej till framtida meddelanden från dig. Detta är ett måste för att mottagarna ska betrakta dig som en seriös marknadsförare.

Här nedan berättar vi hur du skapar bra opt out-regler:

  1. Gå till Account Dashboard, sen Messaging och sen Services. Efter det klickar du på din meddelandetjänst.

2. Nu kommer det fram en ny vy, välj då Opt Out Management.

3. Skrolla ner till Language-Specific Opt-Out Keywords och klicka på den länken. Du kommer då till en ny vy där du ska lägga till nyckelord som mottagaren kan använda för att avsluta respektive återaktivera SMS-utskick.

Våra inställningar är enligt nedan, ta gärna inspiration från dem:

Language

Swedish

Opt-Out

Keywords: avbryt, avsluta, stopp

Message: Du prenumererar inte längre på SMS-utskick från Smartfunnel. Om du återigen vill ta emot SMS från oss, skriv PÅBÖRJA.

Opt-In

Keywords: påbörja

Message: Du prenumererar nu på SMS-utskick från Smartfunnel. Svara AVSLUTA för att avbryta prenumerationen, och HJÄLP för att få information om våra SMS-utskick.

Help

Keywords: hjälp

Message: Du har möjlighet att prenumerera på SMS-utskick från oss på Smartfunnel. Vi kommer via denna kanal upplysa dig om allt nytt som händer hos oss. Svara AVSLUTA för att avbryta prenumerationen, annars förblir du prenumerant på våra SMS-utskick.

9. Fyll på ditt Twilio-saldo

För att kunna skicka meddelanden via Twilio måste du fylla på ditt saldo hos dem. Det gör du genom att gå till fliken Admin som finns längst upp i det högra hörnet.

Väl där väljer du Account billing, och sen kan du välja att antingen fylla på saldot när det nått en minimigräns, eller fylla på saldot med en klumpsumma. Att fylla på saldot automatiskt är mest populärt.

Du kan även be att få en notis via e-post när saldot hamnat under en viss gräns, exempelvis 5 dollar.

10. Aktivera WhatsApp-meddelanden

Om du vill kunna skicka WhatsApp-meddelanden via Smartfunnel ska du följa detta tionde steg. Tänk också på att du måste ha köpt ett telefonnummer från Twilio för att kunna aktivera WhatsApp, det nummer du får gratis av Twilio funkar inte med WhatsApp.

Gör så här för att ställa in så WhatsApp fungerar tillsammans med Smartfunnel:

1. Skapa ett företagskonto hos Meta i Meta business suite. Det är gratis och tar som mest några minuter. Detta är ett krav på grund av att Meta äger WhatsApp.

OBS: Du måste ha ett Facebook-konto för att kunna ha ett företagskonto hos Meta.

2. Ta dig till Twilio-plattformen. Gå till Account Dashboard, sen Messaging och sen WhatsApp senders. Välj därefter Get Started.

3. Nu kommer du till en ny vy med två delar, vi börjar med den första som heter Select a phone number to register. Där uppger du det telefonnummer som du köpt hos Twilio, som du ska koppla till WhatsApp.

4. Den andra vyn är Link WhatsApp Business Account with your number. Denna del är tar lite längre tid men är inte särskilt svår. Klicka på knappen som heter Continue with Facebook och följ anvisningarna som kommer i pop-up-rutan.

Här nedan går vi igenom de steg som finns i pop-up-rutan.

  • Logga in på ditt Facebook-konto via pop-up-fönstret, och godkänn de villkor som visas. Håll Twilio-sidan öppen medan du är i pop-up-fönstret, om du stänger ned den kan du inte slutföra steg 5 här nedan.

  • Steg 1: Fyll i din företagsinformation. Uppge företagsnamn, din webbsida i Smartfunnel och land.

  • Steg 2: Skapa eller välj WhatsApp Business-konto. Här skapar du en ny WhatsApp Business-profil om du inte redan har ett sådant konto. I övrigt följer du bara instruktionerna på skärmen.

  • Steg 3: Din WhatsApp Business-profil. Som Namn på WhatsApp Business-konto och Visningsnamn i WhatsApp Business ska du skriva i ditt företagsnamn.

  • Steg 4. Verifiera ditt WhatsApp Business-nummer. Välj SMS.

  • Steg 5. Verifiera ditt telefonnummer. Ditt Twilio-nummer kommer nu få en verifieringskod som visas på Twilios webbsida, så ta dig tillbaka till Twilio utan att stänga ner pop-up-fönstret från Facebook. Kopiera sedan koden från Twilios webbsida och klistra in den i pop-up-fönstret och klicka på Nästa.

  • Avslutning: Följ de anvisningar som visas i pop-up-fönstret tills pop-uppfönstret stängs ner. Du kommer därefter till en ny vy i Twilio där det står Pending under Sender Status. Men det är normalt och du kommer i princip alltid godkännas inom ett dygn.

Verifiera dig för att kunna skicka fler meddelanden (frivilligt)

Om du vill kunna skicka fler WhatsApp-meddelanden per dygn än de som tillåts från start, ta dig till Säkerhetscenter för Meta Business Center. Klicka på Starta verifiering och följ instruktionerna på skärmen.

Du kan bli tvungen att ladda upp företagsdokument och/eller foto-ID. När verifieringen är klar får du skicka fler WhatsApp-meddelanden per dygn än tidigare tack vare att Facebook känner sig säkrare på vem du är.

Fortsättning

Nu har du ett konto hos Twilio med rätt inställningar för både SMS och WhatsApp. Tack vare det kan du gå till nästa del av guiden som är skicka SMS, röst- och WhatsApp-meddelanden via Smartfunnel.

Fick du svar på din fråga?