Här berättar vi hur du lägger till din Facebook Pixel på din Smartfunnel-webbsida. Upplysningsvis kallas Facebook Pixel ibland även för Meta Pixel, men de är samma sak.
OBS: Vi ger inte gratis support på externa tjänster, vilket Facebook Pixel är. Vänligen kontakta supporten via chatt eller mail för att få ett prisförslag för installation och konfigurering av Facebook Pixel för din Smartfunnel-webbsida eller funnel.
Hämta din Facebook Pixel
För att hitta och lägga till din Facebook Pixel i Smartfunnel behöver du först ha skapat en pixel och en företagswebbplats vid dina företagsinställningar hos Meta Business Manager.
När det är gjort hittar du ditt Facebook Pixel-ID-nummer så här:
1. Välj Alla verktyg, sen Händelsehanteraren.
2. Ditt Facebook Pixel-ID finns nu på höger sida av gränssnittet förutsatt att du ställt in ett annonskonto och har uppgett en företagswebbsida hos Meta Business Manager.
Ha ditt Facebook Pixel-ID-nummer till hands innan du går till nästa steg.
Lägg till Facebook Pixel-ID-numret i Smartfunnel
1. Klicka på Webbplatsinställningar, sen Applikationer, sen Lägg till applikation och till slut Anslut vid sektionen för Facebook Pixel.
2. Klistra in ditt Facebook Pixel-ID-nummer i fältet Facebook Pixel ID, och välj Spara och verifiera.
3. Om du vill ha mer avancerad/förbättrad spårning ska du fylla i din Konverterings-API Access Token i fältet för det. Du hittar din Konverterings-API-nyckel vid inställningarna för din Facebook Pixel hos Meta Business Manager, om inget ändrats sedan vi gjorde guiden.
Vi rekommenderar att du lägger till Konverterings-API-nyckeln då den ger mer träffsäkra data och mer effektiva Facebook-kampanjer.
Den vanliga pixeln förlitar sig främst på cookies hos besökarens webbläsare, men Facebooks Konverterings-API registrerar och berättar om viktiga data på servernivå istället.
Vanliga frågor
Vad kan man spåra med Facebook Pixel-integrationen?
Med Facebook Pixel-integrationen kan du bland annat spåra:
Antal sidvisningar, som pixeln registrerar vid varje sidvisning.
Antal leads, som pixeln registrerar när exempelvis ett formulärinskick sker eller när en tid bokas.
När en registrering slutförs, som pixeln registrerar så fort en besökare skapar ett konto hos webbsidan eller via din funnel.
När ett köp sker, som pixeln registrerar när ett köp görs vid kassa-sidan.
När en besökare lagt till en produkt i varukorgen.
Ska jag lägga till Facebook Pixel-koden vid fältet för egen kod?
Nej, du ska inte använda Smartfunnels fält för anpassad kod, utan den inbyggda integration som är skapad för Facebook Pixel. Om du lagt till Google Pixel-kod bland den anpassade koden ska du ta bort den och installera pixeln på rätt sätt istället.