Hoppa till huvudinnehåll

Skapa en e-postkampanj

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Här visar vi steg för steg hur du skapar en e-postkampanj och går igenom alla inställningar för utskick.

Så skapar du en e-postkampanj

Följ stegen nedan för att skapa och skicka din första kampanj i Smartfunnel.

1. Gå till Marknadsföring & automatiseringar -> Kampanjer -> Skapa kampanj.

2. Välj e-postkampanj och namnge kampanjen.

3. Välj typ av kampanj. Det finns två alternativ att välja på: Vanlig kampanj och AB-kampanj. I denna guide väljer vi en vanlig kampanj. Den skickas ut till alla i den lista du väljer.

En A/B-kampanj låter dig jämföra två versioner av ett kampanjutskick. Du kan jämföra både ämnesrad (titelrad) och meddelandets innehåll. Efter en tid du själv väljer, till exempel 2 timmar, avgör Smartfunnel vilken version som presterar bäst och skickar sedan ut den till resten av mottagarna.

Smartfunnel jämför öppningsfrekvens (hur många som öppnar mailet) och klickfrekvens (hur många som klickar på en länk) för att avgöra vilket utskick som “vinner”.

En A/B-kampanj tar lite längre tid att ställa in, men funktionen är värdefull om du har många prenumeranter eller har behov av att optimera ett viktigt utskick.

4. Vi fortsätter med den vanliga kampanjen, och det är nu dags att designa utskicket. Du kan välja en mall från Smartfunnels arkiv, från dina egna mallar, eller skapa en ny design från grunden.

I guiden fortsätter vi med att anpassa en av Smartfunnels färdiga mallar.

5. Du kommer nu till en dra- och släppbyggare. Här kan du flytta på, anpassa och radera befintliga block. Du kan även dra in nya block från menyn till vänster. Du kan också ändra text, bilder och knappar direkt i blocken.

När du är nöjd med mallen klickar du på nästa. Klicka på de tre prickarna och välj “Spara som mall” för att kunna återanvända designen senare. Via samma flik kan du även skicka ett testmail till dig själv, så du får se hur utskicket ser ut “på riktigt”.

6. Efter det väljer du vilken e-postlista du vill använda och klickar på Nästa.

7. Nu är det dags att anpassa kampanjinställningarna.

  • Vid Ämne anger du rubriken som mottagaren ser i sin inkorg.

  • Vid Från anger du avsändarens namn och e-postadress.

  • Vid Svara till anger du den e-postadress som ska ta emot eventuella svar på ditt utskick.

  • Vid Spåra försäljning från den här kampanjen kan du kan du följa vilka utskick som leder till flest köp

  • Vid Mottagare kan du anpassa vilka som ska ta emot utskicken.

  • Vid Innehåll kan du förhandsgranska, skicka testmail eller redigera mallen igen.

Klicka på Nästa för att komma till nästa vy.

8. Vid denna vy väljer du när ditt utskick ska skickas ut. Du kan välja på:

  • Nu, som betyder att mailen skickas ut direkt.

  • Senare, som låter dig välja när mailen ska skickas ut, exempelvis lördag 10.00.

  • Utkast, som betyder att du sparar utskicket på ditt konto, så att du när som helst kan gå tillbaka till denna vy och bestämma när du vill skicka ut det.

Nu kommer du till Marknadsföring & automatiseringar → Kampanjer där du ser alla skickade och sparade kampanjer.

Fick du svar på din fråga?