Här får du en grundläggande introduktion om hur CRM-systemet fungerar och hur du gör de viktigaste justeringarna.
Så tar du dig till CRM-systemet
1. Klicka på CRM i den meny du ser i toppen av byggaren.
2. Du är nu i CRM-systemet där du ser alla inställningsalternativ. CRM-systemet i Smartfunnel är sammankopplat med alla funktioner som är i behov av att kommunicera med det, såsom medlemssidor och formulär.
Kontakter
Så fort du tagit dig till CRM-systemet ser du alla kontakter. När du klickar på en kontakt ser du mer information om denne. Vi börjar med att klicka på kontakten Stina.
På informationssidan för kontakter finns det flikar för:
Användaraktivitet, alltså alla relevanta notiser för kontakten.
Anteckningar, där CRM-ansvariga kan skriva meddelanden som bara de ser.
Formulär, där du ser alla formulärsvar från användaren.
Beställningar, där du ser alla beställningar som användaren gjort, exempelvis från e-butiken.
Prenumerationer, där du ser alla användarens prenumerationer, exempelvis på olika e-postlistor.
Marknadsföring, där du ser en sammanfattning över marknadsföringsåtgärder du gjort såsom hur många procent av dina e-postmeddelanden användaren öppnar.
Bokningar, där du ser alla bokningar som kontakten har aktiva och de bokningar hon gjort historiskt sett.
Filtrera kontakter
Du kan filtrera kontakter genom att välja Kolumner och sedan bocka i de fält du vill visa såsom telefonnummer, webbsida och adress.
Meddelanden
Vid fliken meddelanden ser du alla meddelanden du fått från dina kontakter. Meddelandena kan också komma till dig via e-post om du har uppgett att du vill ha det.
Genom att klicka på Formulärnamn kan du välja vilket formulär meddelandena ska ha kommit från. Om du inte gör något val ser du alla meddelanden från alla formulär du har.
Bokningshändelser
Nästa flik heter bokningshändelser. Där kan du bland annat se vilka bokningar som finns i framtiden och historiskt sett, och vilka operatörer det finns som tar emot bokningarna.
Läs gärna de guider vi har om bokningssystemet för att lära dig mer om det.
E-post och automatiseringar
Nästa flik är E-post och automatiseringar. Där kan du bland annat skicka ut nyhetsbrev och lägga till automatiseringar.
Läs gärna de guider vi har om e-post och automatiseringar för att lära dig mer om det.
Inställningar för CRM-systemet
Den nedersta fliken handlar om inställningarna för CRM-systemet. De inställningar som finns här är kundegenskaper, taggar och medlemsinställningar.
Kundegenskaper
En kundegenskap är en viktig egenskap om en kund som du behöver få reda på. De kundegenskaper som redan finns är samlade i listan vid fliken Kundegenskaper. Du kan även lägga till nya kundegenskaper genom att välja Skapa egenskap.
Nu dyker ett nytt fält upp med olika etiketter, som är:
Etikett, som bestämmer vilket namn egenskapen har inom byggaren.
Beskrivning, som är ett fält som är valfritt att ha med, och här beskriver man saker som läsaren kan ha nytta av att få reda på, såsom varför informationen samlas in.
Fälttyp, som beskriver vilken typ av data kommer samlas in. Här kan du välja på lista, nummer och sant eller falskt.
Tillgängligt i formulär, som gör egenskapen tillgänglig i formulär ifall du bockar i denna ruta.
Den egenskap du skapat hamnar vid fliken Kontakter, och under detaljer.
Ett exempel på en kundegenskap för ett hunddagis kan vara:
Hundens storlek
Etikett: Hundstorlek.
Beskrivning: Din hunds storlek kommer avgöra priset för platsen.
Fälttyp: Lista (Liten hund, Mellanstor hund, Stor Hund)
Tillgängligt i formulär: Ja.
Hundens kön
Etikett: Hundens kön.
Beskrivning: Vi vill veta detta för att skapa en lämplig blandning mellan hanar och tikar.
Fälttyp: Lista (Hane, Tik)
Tillgängligt i formulär: Ja.
Taggar
Vid inställningen taggar kan du:
Skapa nya taggar.
Se vilka taggar som finns.
Ta bort taggar.
För att skapa en ny tagg klickar du på Skapa tagg och skriver i taggens namn. Genom att klicka på Visa användare får du en lista på alla användare som har en viss tagg, och du kan gå till varje enskild användare och lägga till skapade taggar om du vill.
Att använda taggar är ett smart sätt att dela upp användare i olika roller såsom "ny kund", "gratismedlem", "vill ha mer information" och "VIP".
Medlemsinställningar
Vid denna flik finns nedanstående alternativ som du själv kan aktivera/avaktivera.
Tillåt registreringar.
Medlemsgodkännande (admin måste godkänna personen innan hon blir medlem).
Skicka e-postmeddelande vid ny registrering.
E-post för medlemsnotifikationer.
Standardgrupp för nya medlemmar (bestämmer vilken grupp nya medlemmar hamnar i)
Så lägger du till en CRM-egenskap
Välj ett formulär du använder för att samla in information. Dubbelklicka på det eller klicka på Redigera. Därefter väljer du Lägg till fält.
2. Välj därefter det fält du skapat som heter Typ av hund. Nu kommer du samla in data från det fält du precis lagt till.