Hoppa till huvudinnehåll

Så kopplar du din domän till e-postmarknadsföringen

Uppdaterad för mer än 3 månader sedan

OBS: En förutsättning för att du ska kunna genomföra guiden är att du har en e-postserver som du kan skicka mail med. Läs denna guide om du inte redan har det.

När du har en e-postserver är det dags att koppla både din domän och e-post mot Smartfunnel. Här nedan berättar vi hur det går till.

1. Gå till sidbyggaren, klicka sen på E-postmarknadsföring & automatiseringar och gå till Inställningar.

2. Välj Lägg till domän och uppge ditt domännamn.

3. Nu kommer det upp en ruta där du ska uppge en TXT-post och en CName-post.

4. Logga in hos din domänleverantör och gå till den sektion där du kan ändra dina DNS-inställningar. Lägg till de värden för TXT och CNAME du fått från Smartfunnel, och uppdatera inställningarna hos din domänleverantör. Följ videoguiden tack för mer detaljerad information om detta steg.

5. Vänta på att DNS-inställningarna går igenom. Det tar normalt upp till 48 timmar innan DNS-inställningarna är uppdaterade hos din domänleverantör. Vanligtvis syns en grön skylt när DNS-inställningarna är verifierade hos din domänleverantör.

Om du redan verifierat din webbsida eller funnel

I så fall kommer det ett e-postmeddelande med information om hur du verifierar DNS-inställningarna för den nya webbplatsen eller funneln.

Mailet har överskriften Verifiera din domän, och det innehåller alla uppgifter du behöver för att kunna koppa din domän till e-postmarknadsföringen.

Ange avsändare för e-post

Du måste ange korrekt avsändarinformation för att dina e-postmeddelanden ska komma fram, annars hamnar de sannolikt i spamkorgen. Följ stegen nedan för att uppge rätt avsändarinformation.

1. Gå till fliken Varumärkesinformation.

2. Uppge rätt uppgifter i alla fält, som är:

  • Företagsnamn, t ex Mats Bygg.

  • Företagsadress, t ex Marinvägen 12, 123 45, Stockholm.

  • Standard-avsändarnamn, t ex Mats från Mats Bygg.

  • Standard-mailadress, t ex [email protected]. OBS! Mailadressen måste tillhöra den domän du verifierat i inställningarna för e-postmarknadsföringen.

  • Standard-svarsmail, t ex [email protected]. Alla svar på dina e-postutskick kommer till denna adress.

  • Standard system-mailadress, t ex [email protected]. Alla systemmail skickas till denna mailadress.

3. Godkänna alla ändringar genom att klicka på Spara.

Fick du svar på din fråga?