Hoppa till huvudinnehåll

Kassa (widget)

Uppdaterad för mer än 7 månader sedan

Här berättar vi allt om widgeten Kassa och hur du kommer igång med den.

Så lägger du till widgeten Kassa

1. Klicka på Lägg till widget och välj Kassa. Dra därefter kassan dit du vill ha den på din hemsida.

Så lägger du till en produkt

När du har din kassa-widget på din webbsida är det dags att lägga till en produkt. Följ stegen nedan för att lyckas med det.

1. Välj fliken Produkter.

2. Nu öppnas en ny vy. Överst väljer du mellan Produktval eller Varukorg kassa.

  • Varukorg kassa fungerar som en traditionell varukorg. Ifall kunden inte lagt till några produkter syns inte widgeten. Då står det Din varukorg är tom. Men så fort kunden lagt till produkter i varukorgen syns widgeten, och alla produkter samlas då i Ordersammanfattningen. Här sker köpet alltså i flera steg då kunden först väljer produkter, sen hamnar på kassa-sidan där hon kan betala för produkterna.

  • Produktval går ut på att du själv väljer vilka produkter som ska finnas i Kassa-widgeten.

Om du valt Produktval kan du justera de ytterligare alternativ vi berättar om nedan.

3. Du kan lägga till förvalda produkter i Kassa-widgeten genom att klicka på Huvudprodukter.

4. Du kan lägga till Trissningserbjudanden för att skapa merförsäljning. Läs gärna vår guide om Trissningserbjudanden.

5. Här bestämmer du om kunden får ändra antalet produkter i varukorgen, och om kunden får välja vilka produkter han vill ha. Om kunden får välja vilka produkter han vill ha kommer det visas radioknappar i Kassa-widgeten där kunden får välja mellan de Huvudprodukter du valt ut.

(OBS: Inställning 3–5 är endast justerbara vid Produktval)

Så designar du Kassa-widgeten

1. Tryck på din Kassa-widget, och välj Redigera styling (penseln) så kommer en ny vy upp som heter Designtyp för Kassa.

2. Välj utseende: Här kan du designa hur formuläret ska se ut. Det som är förvalt är att ordersammanfattningen lägger sig på det större fältet med kund- och fakturainformation. Övriga alternativ är över/under och sida vid sida.

3. Välj hur många steg kassan ska ha. Ju fler steg desto fler gånger måste kunden klicka för att avsluta sitt köp. Idag kan du välja mellan att kassan ska ha 1, 2 eller 3 steg.

4. Vid fliken Kund- och faktureringsinformation kan du bestämma utseendet för den ruta där kunden fyller sina kund- och faktureringsuppgifter. Du kan bland annat justera färg, kantradie och text.

5. Vid fliken Utcheckningsruta bestämmer du hur bakgrunden för hela kassa-widgeten ska se ut. Bakgrunden är alltså det område som ligger bakom de båda formulären. På bilden nedan ser du hur den mörkblåa färgen fyller ut bakgrunden. Värt att veta är att färgvalet är medvetet fult för att visa dig vad vi menar med begreppet bakgrund.

6. Vid fliken Knappar kan du justera både vad det ska stå på dina Kassa-widget-knappar och hur de ska se ut.

7. Vid fliken Säkert Emblem kan du bestämma hur säkerhetssymbolerna ska se ut. Du kan ändra både texten och textfärgen.

8. Med alternativen längst ner på Designtyp för kassa-delen kan du välja:

  • Om du vill att det vanliga priset ska vara överstruket när dina produkter har reapris.

  • Om du vill att de två ”Säker kassa”-emblemen ska visas.

  • Om orderöversiktens plats ska skiftas på mobiler eller om ordningen ska vara samma på alla enheter, alltså dator, mobil och surfplatta.

  • Om kassan ska ha fullständig visningshöjd eller inte.

Inställningar för din Kassa-widget

  1. Klicka på Kassa-widgeten, och välj Inställningar så kommer en ny vy visas upp.

2. Vid inställnings-fliken har du nedanstående saker att välja på:

  • Länka vidare kunden till tacksida (frivilligt). Detta är valfritt, så du behöver inte ha en tacksida att skicka kunden till. Det behöver inte heller vara en tacksida du länkar till, utan det kan lika gärna vara en funnel eller Facebook- eller Instagram-sidan för din webbsida.

  • Tillåt rabatter. Här väljer du om kunden ska kunna ange en rabattkod/kampanjkod i din Kassa-widget eller inte.

  • Aktivera kundregistreringar. Denna inställning gör att kundens uppgifter sparas i systemet, så att han slipper fylla i samma uppgifter igen vid nästa köp. Kunden blir alltså medlem och kan logga in på sina medlemssidor, vilket är bra om du exempelvis säljer kurser.

  • Be inte om adress när du bara säljer digitala produkter. Om du bockar i denna ruta slipper kunden uppge sin adress när han köper produkter av dig.

  • Ansluta till e-postmarknadsföring. Här väljer du om kunden ska kunna prenumerera på dina nyhetsbrev, och i så fall väljer du vilken e-postlista kunden ska hamna i.

  • Tagga kunden vid ny beställning. Här väljer du om du vill kunna segmentera (dela upp) kunderna med hjälp av taggar. Kunder med olika taggar kan du exempelvis "sätta fast" vid olika e-postlistor.

  • Anpassa fält. Detta är ett alternativ som låter dig samla in mer information om kunden än den information som Kassa-widgeten samlar in i sitt standard-utseende. Exempel på fält du kan lägga till är telefonnummer, företagsinformation och ytterligare information.

Vanliga frågor

Vad skiljer Kassa-widgeten från Butik-widgeten?

Butik-widgeten fungerar som en klassisk e-butik med flera steg, medan Kassa-widgeten är en förenklad version av Butik-widgeten. Fördelen med Kassa-widgeten är att det blir enkelt att handla produkter, medan Butik-widgeten passar bättre om du har många produkter att sälja.

Vad skiljer Kassa-widgeten från widgeten Betalningsformulär?

Widgeten Betalningsformulär är också en förenklad version av Butik-widgeten. Men Betalningsformulär-widgeten kan du inte koppa ihop med en produkt, och det kan du däremot göra med Kassa-widgeten.

Fick du svar på din fråga?