Hoppa till huvudinnehåll

Guide för funktionen bokning/möte

Uppdaterad för mer än 7 månader sedan

Här lär du dig allt viktigt om bokningsfunktionen i vårt system. Vi berättar bland annat hur du lägger till nya bokningar och hur du kopplar operatörer till olika tjänster.

Lägg till en ny bokning

1. För att lägga till en ny bokning klickar du på Bokning i menyn högst upp, och därefter väljer du Skapa ny bokningshändelse.

Delsektioner

Nu kommer du till en ny vy med olika delsektioner, där du ska lägga till den information som krävs för att bokningen ska kunna skapas.

Om bokningen

Här ska du:

  • Bestämma vilket namn bokningen ska ha.

  • Beskriva vad bokningen handlar om och innefattar.

  • Berätta var mötet tar plats.

  • Bestämma om mötesdeltagarna ska få en påminnelse, och i så fall när.

  • Bestämma om ett e-postmeddelande ska skickas till mötesdeltagarna efter mötet.

Operatörer/Tjänster

Nu ska du lägga till en eller flera operatörer. Det är de som ska genomföra bokningen, till exempel mötet/eventet. För att lägga till en operatör klickar du på Lägg till en operatör.

I nästa vy kan du välja att antingen lägga till operatörer som redan finns, men du kan även skapa nya operatörer genom att klicka på Lägg till ny operatör.

Om operatören har ett Google-konto är det en bra idé att koppla honom dit, för då läggs alla bokningar till direkt i hans Google-kalender.

Tillgänglighet

Vid fliken tillgänglighet ska du bland annat berätta när operatörerna är tillgängliga, och hur länge varje bokning ska pågå.

Här kan du alltså bestämma:

  • Bokningstyp, där du berättar om det är en mot en-möten eller gruppmöten som ska utföras.

  • Längd på bokad tid, där du berättar hur långt varje möte ska vara.

  • Operatören är tillgänglig för bokning, där du berättar vilka datum operatörerna är tillgängliga.

  • Tillgänglighet, där du mer specifikt berättar när operatörerna är tillgängliga.

  • Tillgänglighetstid, där du berättar hur tillgängligheten kommer att visas i bokningskalendern.

  • Bokningsmarginal, där du kan sätta en minimitid för hur tätt inpå själva mötet man kan boka en tid.

  • Tid mellan bokningar, här kan du lägga till en kort paus mellan varje möte på exempelvis 5 minuter. Om du lägger till en paus på fem minuter, var då tydlig med att en "mötestimme" är 55 minuter.

  • Begränsa antalet operatörsessioner per dag för den här operatören, här kan du bestämma hur många möten en viss operatör kan ha per dag.

Formulärfrågor

Vid fliken formulärfrågor bestämmer du vilka frågor den som bokar ska svara på innan bokningen godkänns.

Från början är det två fält som är markerade, och det är namn och e-post. Men du kan även lägga till nya fält genom att klicka på Lägg till formulärfråga.

Om du tryckt på Lägg till formulärfråga kommer en ny vy upp där du kan anpassa och ta bort fält som redan finns.

På samma ställe kan du också lägga till nya fält genom att klicka på Lägg till fält. Telefon, Textområde och Google reCAPTCHA är tre fält som ofta läggs till.

Bekräftelse

Vid fliken bekräftelse berättar du vad som ska hända efter att besökaren bokat en tid hos någon av dina operatörer.

Du kan bland annat välja att skicka den som bokat till en ny sida, exempelvis en sida där du berättar om de bokningsregler som finns.

Ett annat alternativ är att skicka ett bekräftelsemeddelande där du förslagsvis beskriver de bokningsregler som finns. Om du trycker på Aktivera uppmaningsknappen på din bekräftelsesida skapar du en knapp som du kan länka till vilken plats du vill.

Spara bokningen

Klicka nu på knappen som säger att du vill spara din bokning, som finns längst ner på din skärm. Du kan när som helst se dina bokningar och redigera dem genom att ta dig till Bokning --> Bokningshändelser.

Lägg till tjänster

Ifall du har operatörer som erbjuder flera olika tjänster ska du berätta det för systemet. För att göra det tar du dig till projektet och väljer Operatörer / Tjänster --> Länka tjänster.

Nu kommer du till en ny vy där du ska klicka på Lägg till ny tjänst.

Tjänsterna kan du konfigurera som du vill, och alla tjänster som operatören erbjuder samlas på samma ställe efter du lagt till dem.

Därefter bestämmer du vilka tjänster som operatören ska erbjuda genom att berätta det för systemet.

OBS: Flera operatörer kan erbjuda samma tjänster, vilket är bra exempelvis om du skapar en bokningssida för en frisersalong.

Spara dina ändringar för fliken tjänster

Bekräfta dina val genom att klicka på Spara ändringar. Du kan när som helst:

  • Skapa nya tjänster.

  • Dela ut rätt tjänster till rätt operatörer.

  • Redigera de tjänster du redan skapat.

Lägg till fler tjänster

Om du vill lägga till fler tjänster, men inte vill koppla dem till någon operatör just nu, väljer du Bokning --> Tjänster --> Skapa ny tjänst.

Vanliga frågor

Hur gör jag om jag inte har en bokningskalender på min sida?

Om du inte redan har en bokningskalender behöver du lägga till det. Det gör du så här:

1. Klicka på Lägg till widget, välj Bokning och dra widgeten dit du vill ha den.

Vad är en operatör?

En operatör är den som erbjuder något, exempelvis en klippning eller en massage.

Vad är en tjänst?

En tjänst är något som operatörerna erbjuder, såsom webbdesign eller bilreparationer.

Fick du svar på din fråga?