Alla dina bokningshändelser har en flik som heter Tillgänglighet, som reglerar hur och på vilka sätt du kan ta emot bokningar. Nu går vi igenom hur den fliken fungerar.
Ta dig till rätt flik
För att komma till fliken Tillgänglighet gör du så här:
1. Klicka på Bokning, sen Bokningshändelse. Efter det väljer du den bokningshändelse du vill redigera tillgängligheten för.
2. Vid inställningarna för bokningshändelsen väljer du Tillgänglighet.
Redigera inställningarna för tillgänglighet
Här berättar vi om de inställningar som finns vid fliken tillgänglighet.
1. Bokningstyp, där du väljer om en eller flera kontakter ska kunna boka möte vid samma tid. Välj en-mot-en för att tillåta möten med en person, och grupp för att tillåta mer än en person att boka in sig på mötet.
2. Längd på bokad tid, där du väljer hur lång tid varje möta får ta. Det finns förinställda tider, men du kan också välja en egen tid genom att klicka på Anpassat.
3. Operatören är tillgänglig för bokning, där du väljer hur långt fram i tiden man ska kunna boka operatörerna. Förvalda inställningar finns, men du kan också välja obegränsat eller att ställa in ett eget datum-intervall.
4. Tillgänglighet, där du kan ställa in vilka dagar och tider som operatörerna är tillgängliga för bokningar. Du kan välja att lägga till dagar och timmar som du är tillgänglig på, till exempel alla vardagar mellan 9–17. Du kan även välja att exkludera dagar, till exempel flera veckor åt gången vid jul- och/eller sommarledighet.
5. Tillgänglighetstid, där du uppger hur många tider som ska vara tillgängliga under operatörernas arbetspass. Om en operatör jobbar mellan 8–12, och du väljer 60-minuters-invervaller, finns det 4 möjliga möten: 8–9, 9–10, 10–11 och 11–12. Men om du väljer 30-minuters-intervaller finns i stället 8 möjliga möten: 8,00–8,30 8,30–9,00 och så vidare.
6. Bokningsmarginal, där du ställer in hur god marginal mötesdeltagare måste ha från bokning till att mötet äger rum. Väljer du ingen marginal kan en person boka ett möte 9,28, när mötet påbörjas 9,30. En bokningsmarginal på minst 15 minuter rekommenderas. Som mest kan du ha en bokningsmarginal på 48 timmar.
7. Tid mellan bokningar, där du kan lägga till obligatoriska pauser mellan bokningar. Ställer du in en tid mellan bokningar på 30 minuter kommer nästa möte ske tidigast 11,30 ifall det första mötet bokades in 10,00 och varje möte tar 60 minuter.
8. Begränsa antalet sessioner per dag för den här operatören, där du kan ställa in hur många bokningar en viss operatör kan ta emot per dag. Tänk på att begränsningen bara gäller för denna bokningshändelse, så om samma operatör finns på flera bokningshändelser kan hon fortfarande bli bokad på de övriga bokningshändelserna.