Hoppa till huvudinnehåll

Skapa en bra SEO-beskrivning

Uppdaterad för mer än en månad sedan

Här berättar vi allt du behöver veta om SEO-beskrivningar, såsom vad det är och hur du skriver en bra SEO-beskrivning. Ett alternativt namn på SEO-beskrivning är metabeskrivning, men termen SEO-beskrivning är vanligare.

Vad är en SEO-beskrivning?

En SEO-beskrivning är ett textstycke som finns med under SEO-rubriken på sökmotorernas resultatsidor. SEO-beskrivningen är en fortsättning av SEO-rubriken och ger en lite djupare beskrivning om vad innehållet på din sida handlar om.

Så gör du en SEO-beskrivning

Är du kund hos Smartfunnel gör du en SEO-beskrivning så här.

1. Klicka på Sidor, och välj den sida du vill ändra SEO-beskrivningen för genom att klicka på kugghjulet. Välj efter det Visa inställningar.

2. Välj SEO-info, och skriv metabeskrivningen. Metabeskrivningen ska helst vara så pass lång att raden under blir grön, vilket normalt motsvarar omkring 120–160 tecken. Klicka på Spara när du är klar för att bekräfta ändringarna.

Så gör du en bra metabeskrivning

Här nedan ger vi dig 3 tips för hur du skapar bra SEO-beskrivningar.

1. Se den som en förlängning på SEO-titeln

Metabeskrivningen ska vara en naturlig fortsättning på SEO-titeln. Säger SEO-titeln "SEO-kurs på distans: Lär dig SEO!" ska metabeskrivningen bli lite mer djupgående.

Ett exempel på en bra metabeskrivning är i detta fall: "Lär dig sökmotoroptimering på distans. Här får du praktiska verktyg som hjälper dig ranka högre på Google. Kursen är perfekt för både nybörjare och proffs inom SEO".

Metabeskrivningen ovan är bra för att den ger mer djupgående information om exempelvis:

  • Vad kursen ger för resultat (högre ranking på Google).

  • Vilken målgrupp kursen har (både nybörjare och proffs inom SEO).

2. Metabeskrivningen ska vara sammanfattad

Då du bara har omkring 120–160 tecken på dig ska du säkerställa att din metabeskrivning är så pass kompakt/faktarik att den sammanfattar din artikel på ett bra sätt.

3. Den ska väcka intresse

SEO-beskrivningen ska helst väcka intresse, och således få så många som möjligt att klicka på din artikel på sökmotorernas resultatsidor.

Denna metabeskrivning är inte särskilt bra:

"Vi har testat 5 padelrack, och de presterade alla rätt bra. Dock har vi kommit fram till att ett rack var lite bättre än resten av racken."

Här kommer en betydligt bättre:

"Vilket padelrack är bäst 2025? Våra experter har testat 5 rack och korat en vinnare. Det bästa racket är prispressat och har en bra kvalitet"

Svar på vanliga frågor

Hur viktigt är det att göra en bra SEO-beskrivning?

Det är inte lika viktigt som förr då Google numera skriver om många av de SEO-beskrivningar man själv föreslår. Att göra bra SEO-beskrivningar är ett plus som hjälper din SEO, men det är inte 100 % nödvändigt.

Fick du svar på din fråga?