I denna artikel lär du dig allt nödvändigt om SEO-rubriker, såsom vad det är och hur du skriver en bra SEO-rubrik.
Vad är en SEO-rubrik?
En SEO-rubrik är den rubrik som visas i sökmotorernas resultatsidor. Du få själv välja vilken SEO-rubrik som ska visas, men det är inte säkert Google visar den SEO-rubrik du föreslår. SEO-rubriken ska vara lättläst, beskrivande och helst innehålla rätt sökord.
Värt att veta är att SEO-rubrik också kallas för metatitel och SEO-titel, men SEO-rubrik är den vanligaste benämningen.
Hur gör man en SEO-rubrik?
Om du är kund hos Smartfunnel gör du så här för att skapa en SEO-rubrik.
1. Gå till Byggaren, och välj efter det Sidor. Klicka på kugghjulet för sidan, och välj Visa Inställningar. Bloggartiklar har också SEO-titlar, men i detta exempel redigerar vi SEO-titeln för en sida.
2. Välj SEO-info, och skriv i den SEO-titel du önskar under rubriken Sidtitel. SEO-rubriken ska helst vara så pass lång att raden under blir grön, vilket normalt motsvarar omkring 50–60 bokstäver.
3. Klicka på Spara för att bekräfta ditt val av SEO-titel. Du behöver inte spara igen när du kommer ut i byggaren.
5 tips för att skapa en bra SEO-titel
1. Ha med rätt sökord
Om du vill promota en B2B-funnel ska det sökordet finnas med, så SEO-titeln blir exempelvis: "B2B-Funnel: Skaffa den bästa Funneln för Företagsföräljning".
I SEO-titlar är det i regel bra att ha med det viktigaste nyckelordet först, och att blanda små och stora bokstäver för bättre synlighet.
2. SEO-titeln ska vara unik
Alla SEO-titlar på din webbsida ska vara unika, annars blir sökmotorerna förvirrade. Så även om flera artiklar handlar om ungefär samma sak är det viktigt att SEO-titlarna inte är för lika varandra.
3. Den ska vara beskrivande och tydlig
De SEO-titlar du skriver ska tydligt beskriva det som innehållet handlar om. Så om du skrivit en artikel om freebies är en bra SEO-rubrik: "Vad är en Freebie? Komplett Guide för Företagare".
Ett exempel på en dålig SEO-titel som inte är särskilt beskrivande är: "Skapa en säljande gåva till dina följare på 2 min!". Här nämner man inte ens nyckelordet, alltså freebie.
4. SEO-titeln och H1-rubriken ska handla om samma sak
SEO-titeln (överst) är det man ser på Google, medan H1-rubriken (nederst) är det man ser så fort man kommit till den sida man klickat på. Dessa olika rubriker ska handla om samma sak, annars blir besökarna förvirrade.
5. Alla artiklar och sidor ska ha SEO-rubriker
Det går snabbt och är absolut värt det att skriva SEO-rubriker till allt innehåll man skapar. Väl utformade SEO-titlar ger en stor boost i den trafik som kommer från sökmotorerna.
Vanliga frågor
Varför visar inte Google den SEO-rubrik man skapat?
Google måste inte visa upp de SEO-rubriker man skapat då SEO-rubriker mest fungerar som förslag för Google. När Google inte är nöjda med de SEO-rubriker man lagt som förslag kommer de göra egna SEO-rubriker som de tycker passar bättre.
Är SEO-rubrik samma sak som SEO-beskrivning?
Nej, SEO-rubrik är inte samma sak som SEO-beskrivning. En SEO-beskrivning är en fördjupning på SEO-titeln, och den ska vara mer djupgående men samtidigt kortfattad.