Så skapar du ett community
Här berättar vi allt du behöver veta om hur du skapar ett community.
Innehållsförteckning
1. Skapa community och kanal
2. Bestäm community-URL
3. Anpassa systemsidan för kanaler
4. Redigera din kanal på global nivå
5. Redigera din kanal på sidnivå
6. Skapa sidor och sidgrupper
7. Säkerställ att logga in-knapp finns
1. Skapa community och kanal
Community är den tjänst du använder för att skapa andra tjänster. Med ett community som grund kan du bland annat:
Skapa medlemsportaler.
Moderera innehåll på bland annat forum, blogg och kanaler.
Skapa kurser och forum med eller utan betalvägg.
1. Börja med att klicka på Community så du kommer till översiktspanelen. Här kan du sköta allt som rör ditt community, såsom moderering av kommentarsfält och statistikhantering. Men först måste du skapa din första kanal.
2. Skapa en ny kanal genom att klicka på Skapa din första kanal. Namnge därefter kanalen och klicka på Spara.
En kanal är en undergrupp till din community. Två exempel på kanaler är en kurs inom SEO, och en sluten medlemsgrupp för alla som avslutat SEO-kursen. Hur många kanaler du kan ha i ditt community beror på vilket Smartfunnel-paket du har.
2. Bestäm community-URL
Börja med att gå till Inställningar. Väl där ser du två alternativ som är Ändra URL och Mall för kanalsidor.
Vid Mall för URL bestämmer du din kanals URL. Som standard är din Kanal-URL community, vilket betyder att communityns fullständiga URL blir dinsida.se/community. Varje kanal du skapar får en unik URL, så lägger du till en SEO-kurs blir URL:en dinsida.se/community/seo-kurs.
Du kan ändra din community-URL till vad du vill, men ett säkert kort är att ha kvar URL:en community. Den är kort och enkel, beskriver syftet och är generell nog för att de flesta kanal-URL:er passar tillsammans med den.
3. Anpassa systemsidan för kanaler
I samma vy som du är i hittar du sektionen Systemsida för kanaler. Där anpassar du mallen för dina kanalsidor. Varje kanal du skapar har en mall som kan anpassas för sig, men gör du inga ändringar kommer den generella sida du anpassar här att gälla.
1. Klicka på Anpassa för att ta dig till systemsidan för kanaler.
2. Vid systemsidan anpassar du grundlayouten för dina kanaler. Här kan du till exempel lägga till avståndsbrickor och separatorer, och ta bort störande objekt som sidhuvud och sidfot. Kanalens innehåll och design redigerar du inte här, då detta är en övergripande mall för alla kanalsidor.
Vi rekommenderar att du tar bort allt på sidan så bara kanalens innehåll syns. Det ger den bästa upplevelsen. Dölj sidhuvud och sidfot genom att klicka på Dölj, och anpassa marginalen ovan och under kanalens innehåll till 80 px.
Att lägga till widgets, eller lägga till bakgrundsfärg, är bara onödigt, och gör gränssnittet plottrigt. Detta är den bästa vägen att gå. Då detta är en systemsida når du den också via Byggaren → Sidor → Community.
4. Redigera din kanal på global nivå.
Vid steg ett skapade du din första kanal. Nu ska vi anpassa och justera den genom att först klicka på Kanaler, sedan namnet på den kanal du vill anpassa.
Justera kanalinställningarna
Klicka på kugghjulet för att öppna vyn för Kanalinställningar.
Här kan du justera det viktigaste på din kanal. Vi förklarar alla alternativ här nedan.
1. Kanalnamn
Här ger du din kanal ett beskrivande namn.
2. Kanal-URL
Här ger du kanalen en passande webbadress. Den URL som tas från kursnamnet passar nästan alltid bra.
3. Visa kanalmedlemmar
Här anger du om antalet medlemmar som kursen har ska visas.
4. Visa kanalbeskrivning
Här kan du kort beskriva vad kursen handlar om. Beskrivningen hamnar under kanalens namn.
5. Visa framsteg
Här låter du medlemmar markera innehållet som klart, så både du och de själva ser vad de gått igenom.
6. Åtkomstnivåer
Här ställer du in vilken åtkomstnivå som krävs för att kunna ta del av kursen. För att få mer information om detta, läs vår guide om communityroller och åtkomstnivåer.
7. Registrering krävs
Som betyder att medlemmarna måste registrera sig för att få tillgång till kanalen.
8. Kanalkategorier
Som gör att du kan kategorisera kanalen så det blir lättare att förstå innehållet. Två passande kategorier för en SEO-kurs är “SEO” och “Kurs”. Tack vare kategoriseringen blir det enklare att organisera sitt community i takt med att antalet kanaler växer.
9. Design för kanal
Denna kategori har många delinställningar, så den går vi igenom lite längre ner.
10. Tagga medlemmar
Som låter dig automatiskt tagga nya medlemmar med valfri tagg.
11. Anslut till e-postmarknadsföring
Som låter dig ansluta medlemmar till valfri maillista.
Designa din kanal
Ta dig nu till Design för kanal. Denna vy når du via Målarpenseln eller genom att gå via Inställningar (kugghjul)→ Design för kanal.
Nedan går vi igenom alla alternativ som finns i Design för kanal.
1. Design sidomeny
Sidomenyn kan vara bred eller kompakt. Båda vyerna har pilar som medlemmarna kan använda som drar tillbaka eller drar ut menyn. Ett bra tips är att ha den breda menyn om du känner dig osäker.
2. Expandera- och döljknapp
När detta val är aktivt kan medlemmarna själva välja om sidomenyn ska ha kompakt eller bred vy. Vi rekommenderar att ha detta alternativ aktivt.
3. Lägg till profilknapp
När detta val är aktivt kan medlemmarna komma åt sin profilsida genom att klicka på profilknappen i sidomenyn. Vi rekommenderar att ha detta alternativ aktivt.
4. Marginal för sidomeny
Lägger till en marginal runt hela kanalbehållaren. Om du känner dig osäker rekommenderar vi att inte aktivera detta alternativ.
5. Bakgrundsfärg för sidomeny
Här ställer du in bakgrundsfärgen för hela sidomenyn (men inte den andra sidomenyn som är utfällbar). Om du ändrar färg, säkerställ att kontrasten är tillräcklig så att alla ikoner och all text syns tydligt.
6. Navigationsbredd
Här bestämmer du bredden sidomenyn. Det förinställda värdet passar nästan alltid.
7. Justera höjden relativt till vyfönstret
När detta val är aktivt anpassar sig sidomenyns höjd till användarens fönsterstorlek. Det hjälper till att undvika scrollning i onödan, och är ett val vi tycker ska vara aktivt.
8. Fixerad höjd
Detta val finns bara om du aktiverat “Justera höjden relativt till vyfönstret”. Höjden bör vara 100 %, då undviks onödig scroll samtidigt som allt innehåll syns ordentligt.
9. Använd mörkt tema
Detta val ger sidomenyn en mörk design med mörka bakgrund och ljus text. Det passar för webbplatser med mörk designprofil.
10. Runda hörn
Ger kanalen och menyn rundade hörn istället för skarpa. Runda hörn ger en mer modern och mjuk design.
11. Lägg till skugga
Lägger till en skuggeffekt runt hela kanalbehållaren. Det används för att skapa djup i designen. Du kan välja mellan yttre och inre skugga.
12. Bild för kanal
Här lägger du till och ändrar bild för kanalen. Du kan bland annat justera storlek på bilden och ändra bakgrund för hela området där bilden syns. Vanliga bilder att ladda upp är varumärkeslogga eller beskrivande bild för kursen.
13. Textdesign
Här kan du anpassa typsnitt, storlek, färg och stil för all text i sidomenyn.
14. Ikondesign
Här justerar du hur ikonerna i sidomenyn ska se ut, exempelvis storlek, färg och stil. Om du inte vet vilka färger du ska välja är det bra att använda de globala färger du har i din palett.
15. Var ska gruppens undermeny visas?
Det finns tre sätt att visa undermenyerna:
Placeras direkt under gruppnamnet
Låt undermenyn svepa in över huvudmenyn
Egen navigering i sidopanelen
16. Design andra sidomeny
Här kan du designa den sidomeny du har ifall du aktiverat “Egen navigering i sidopanelen” vid steg 15. Du kan bland annat justera platsen för menyn och byta bakgrundsfärg för den. Använd gärna de globala färgerna i din palett.
5. Redigera din kanal på sidnivå
Nu ska vi gå igenom hur du anpassar din kanal på sidnivå, och det gör du via menyn till vänster i din kanal.
Totalt finns fyra alternativ:
Lägg till widgets (skärm med plustecken). Du kan lägga till alla typer av widgets såsom text, rubrik, forum eller kommentarsfält.
Inställningar för sidan (kugghjul). Vi kommer gå igenom denna meny detaljerat nedan.
Statistik (diagrammet). Här kan du se statistik för den sida du redigerar just nu.
Förhandsgranska sidan (ögat). Här ser du hur sidan ser ut utanför editeringsmenyn.
Justera sidinställningarna
Du kan justera sidinställningarna genom att klicka på kugghjulet i menyn till vänster, eller genom att vila musen över valfri sida och klicka på det kugghjulet.
I den inställningsvy som kommer upp kan du justera detta.
1. Sidnamn
Det är bra att sätta ett tydligt och beskrivande namn, till exempel “Introduktion till SEO”.
2. Sidans URL
Det är webbadressen för den sida du redigerar. Skapa gärna en kort och beskrivande URL, i detta fall är introduktion en bra matchning. Den totala URL:en blir i detta fall: domän/community/seo-kurs/introduktion.
3. Visa sidbeskrivning
Om du aktiverar denna kan du skriva en kort beskrivning som syns under sidtiteln i menyn.
4. Dold sida
Sidan döljs från navigationen och finns endast tillgänglig via direktlänk. Det är bra att dölja sidan medan du uppdaterar materialet eller designar om sidan.
5. Åtkomstnivå
Här anger du vilken medlemsnivå som krävs för att komma åt sidan. Det vanligaste är att låta sidor ärva åtkomstinställningar från överordnad kanal eller grupp.
6. Innehållets tillgänglighet & Spåra slutförande.
Innehållets tillgänglighet bestämmer när sidan ska vara tillgänglig. Du kan exempelvis kräva att föregående steg ska vara avklarat innan denna sida blir tillgänglig, eller att denna sida ska bli tillgänglig en dag efter registrering.
Aktivera Spåra slutförande om medlemmar ska kunna markera sidan som “klar”, vilket är användbart i främst kursflöden.
7. Utseende i navigationsmenyn
Här bestämmer du vad som ska synas i navigationsfältet, exempelvis en bild, ikon eller en video.
8. Lägg till ett märke
Här kan du lägga till en etikett bredvid sidnamnet (t.ex. ”Ny” eller ”Populär”), för att dra uppmärksamhet till specifikt innehåll.
Övriga sidinställningar
De övriga sidinställningar som finns är:
Duplicera, som skapar en identisk version av den sida du duplicerar.
Flytta till grupp, som flyttar innehållet till en annan grupp såsom sidgrupp eller huvudmeny.
Radera sidan, som tar bort den.
Statistik, som visar statistik för sidan.
6. Skapa sidor och sidgrupper
För att färdigställa din kanal behöver du skapa sidor och sidgrupper. Här visar vi hur det går till.
Skapa sidor och sidgrupper
För att skapa en sida eller sidgrupp klickar du på Lägg till i översikten för din kanal. Därefter väljer du om det är en sida eller en sidgrupp du vill skapa.
Du börjar med att namnge din sida eller sidgrupp, sen finns det fler alternativ att justera. Vilka de är berättar vi längre ner, men innan dess ger vi dig mer information om vad sidor och sidgrupper är.
Skillnaden mellan en sidgrupp och en sida är att en sida bara innehåller själva sidan, inget annat. Detta medan en sidgrupp innehåller många sidor som samlas under en och samma flik.
På bilden nedan ser du att sidan heter Introduktion till SEO. Sidgruppen heter däremot Avancerad SEO, och innehåller sidorna Varför är SEO viktigt?, Vad är nyckelord och så vidare.
Men sidor och sidgrupper behöver inte innehålla kursmoduler, de kan lika gärna innehålla landningssidor, forum eller videobibliotek.
När du skapar en ny sida, och du gett sidan ett namn, finns följande alternativ att välja på:
Sidnamn, här anger du vad sidan heter.
Sidans URL, här anger du webbadressen för sidan.
Sidbeskrivning, aktivera för att visa en kort beskrivning om sidan i navigationen.
Dold sida, aktivera för att dölja sidan helt så den inte kan nås av någon utanför din plattform.
Åtkomstnivå, bestämmer vem som kan se sidan, såsom medlemmar eller admins. Det normala är att sidor ärver inställningar från överordnad grupp, i detta fall kanalen.
Innehållets tillgänglighet, här bestämmer du när innehållet ska bli tillgängligt, till exempel direkt eller vid en viss tidpunkt.
Spåra slutförande av innehåll, här bestämmer du om medlemmarna ska kunna markera sidan som slutförd.
Utseende i navigationsmenyn, här bestämmer du hur sidan ska se ut, du kan till exempel välja på endast text eller stor ikon.
Lägg till ett märke, här kan du lägga till en markering bredvid sidans namn i navigationen, som till exempel säger “Ny kurs” eller “Släpps snart”.
När du skapar en ny sidgrupp, och du gett sidgruppen ett namn, finns följande unika alternativ att välja på:
Visa framsteg, som visar en progressindikator i navigationen som till exempel säger 2/5 slutförda.
Registrering krävs, som du aktiverar om du vill att registrering ska krävas för att innehållet ska bli tillgängligt.
Lägg till en ny sida med innehåll
För att lägga till nya sidor klickar du på Lägg till, antingen på huvudnavigationen eller sidonavigationen.
Efter det lägger du till de widgets du vill ha, såsom Video, Rubrik eller Kommentarsfält.
När du är nöjd med en sida och vill skapa fler sidor av samma slag är det smidigt att välja Duplicera så att den sida du är nöjd med “dubbleras”, Den stora fördelen med det är att du slipper designa samma sida om och om igen.
För att duplicera en sida klickar du på kugghjulet, och sedan Duplicera.
7. Säkerställ att logga in-knapp finns
För att dina kunder ska komma åt det commityinnehåll de köper av dig måste de kunna logga in.
Det smidigaste är att ha en inloggningswidget i headern som gör att besökaren hamnar på sin medlemsöversikt. Där kan de bland annat komma åt sina kurser och se sin beställningshistorik.
Om din webbsida inte har en logga in-knapp kan du skapa en genom att följa stegen nedan.
1. Gå till byggaren.
2. Klicka på plustecknet för att komma till vyn Lägg till widget.
3. Klicka på Logga in/profil och dra den till ett passande ställe i headern.
4. Justera storlek, färg och marginaler vid behov.
Vill du ha mer detaljerade instruktioner finns en guide här nedan.
Relaterad guide: Lägg till en logga in-knapp i din header