Hoppa till huvudinnehåll

Skapa en produkt för medlemskap och kurser

Uppdaterad för mer än 3 månader sedan

När du skapar en produkt som har kategorin Medlemskap blir kunden tillagd i en medlemsgrupp så fort kunden köpt produkten. Medlemmen får då tillgång till en grupp som bara medlemmar får tillgång till, så medlemsgruppen utgör alltså kursplattformen som man har för sitt medlemskap.

Här nedan berättar vi hur du skapar en produkt för medlemskap och kurser.

1. Gå till Butik, sen Kom igång, sen Skapa en produkt.

2. Nu kommer du till en ny vy. Skrolla ner en bit och välj Medlemskap under Typ av produkt.

3. Fyll därefter i all annan grundläggande information såsom produktnamn, beskrivning, pris, bild och produktsidans URL.

4. Bestäm om kursen/medlemskapet ska kräva återkommande betalningar eller inte. Om kursen kräver återkommande betalningar klickar du på knappen Prenumerationsprodukt, och därefter bestämmer du vilka betalvillkor som ska gälla.

5. Lagerhållningsenhet (SKU) behöver du inte fylla i. Under typ av produkt har du redan valt Medlemskap.

Fyll nu i vilken medlemsgrupp du vill att kunderna ska kopplas till. I denna guide kopplar vi kunderna till medlemsgruppen SEO-kurs. Om du inte ännu har lagt till en medlemsgrupp, läs då vår guide om hur du skapar en medlemsgrupp.

Samma kund kan läggas till i flera medlemsgrupper ifall du exempelvis vill sälja fler kurser på samma gång.

6. Längst ner på sida finns ytterligare alternativ, som är:

  • Spåra inventering. Detta fält behöver du inte bry dig om när du säljer kurser/medlemskap.

  • Anpassad tacksida. Här lägger du till webbadressen för en anpassad tacksida som kunden kommer till efter köp, om du har skapat en sådan vill säga. Om du använder dig av butikskassan är det bra att ha en anpassad tacksida då det skapar lite mer tydlighet. Men köper kunden kursen via en funnel har funneln normalt en egen tacksida, så då behöver inte en anpassad tacksida skapas. Ifall du inte uppger en anpassad tacksida, och ingen sådan finns via en funnel, kommer kunden till Ordern Slutförd-sidan som visas vid alla köp som görs via din webbsida.

  • Ytterligare frågor, som ger dig möjlighet att samla in mer information om kunden. Denna funktion behövs nästan aldrig vid kurser/medlemskap.

  • Tagga kunder, som sätter en tagg på kunden så fort hon köpt medlemskap/kurs. Om du vill att taggen ska trigga en automatisering för e-postutskick krävs det också att du kopplar kunden till en e-postlista i samband med köpet.

7. Glöm inte att klicka på Spara ändringar när du är klar, det är lätt att missa den knappen.

Du kan när som helst komma tillbaka och göra ändringar genom att välja Butik, sen Produkter, och sen klickar du på kursens namn.

Fick du svar på din fråga?