Hoppa till huvudinnehåll

Quiz/Undersökning (widget)

Uppdaterad för mer än 7 månader sedan

Att använda widgeten Quiz/Undersökning är bland annat bra för att samla in e-postadresser och skapa leads. Här lär du dig både hur du lägger till denna widget och hur du anpassar den.

Så lägger du till en Quiz/Undersökning

1. Klicka på Lägg till Widget.

2. Välj Quiz/Undersökning och dra den dit du vill ha den.

Så gör du ett quiz

Skapa steg och frågor

Ett quiz består av flera steg, och det är upp till dig att bestämma vad varje steg ska handla om. I början finns två frågor som systemet skapat, dessa frågor ska du ändra, och du kan även lägga till fler frågor om du vill.

1. För att redigera ett steg går du Formulärfältet. Om du inte redan är där kommer du dit genom att klicka på Quizet och välja Redigera fält.

2. Klicka på Redigera fält för att justera det första steget.

3. För att ändra rubriken på ett steg klickar du på Ändra vid fliken Stegets rubrik och beskrivning. Valmöjligheterna kan du redigera genom det textfält som vi rödmarkerat på bilden nedan.

4. Du kan lägga till fler valalternativ genom att välja Lägg till fler alternativ, och du kan lägga till ett extra fält på steget genom att väja Lägg till fält.

5. Du kan justera ett visst valalternativ genom att klicka på Inställningar (kugghjulet). När du tryckt på kugghjulet kan du:

  • Byta bild, det gör du via filhanteraren där du också kan ladda ner gratisbilder via Unsplash.

  • Sätta alt-text på bilden, vilket underlättar för personer som använder skärmläsare.

  • Visa ytterligare information, informationen visas via text som en tilläggsruta (tooltip).

  • Hoppa direkt till ett annat steg, såsom "tack för din medverkan"-steget ifall deltagaren inte uppfyller de krav du ställt.

  • Lägg till tagg när det här alternativet är valt, betyder att denna fråga ger deltagaren en tagg som stannar kvar hela vägen tills undersökningen är avklarad. Detta kan bland annat användas för e-postmarknadsföring. Får en deltagare taggen webbdesigner kan du automatisera ett e-post-erbjudande som bara webbdesigners får, exempelvis.

6. Om du går tillbaka till Formulärfältet ser du att alla svar kan ge olika poäng. Du behöver inte sätta fast en poängsumma till något svar, och varje svarsalternativ kan ha den poängsumma du själv bestämmer.

7. Alla poäng, från alla frågor, läggs ihop när undersökningen är slut. Du ska helst ställa in så deltagaren hamnar på rätt ställe beroende på hur han svarat. Om vi säger att du har ett quiz om solceller kan:

  • 0–10 poäng ta deltagaren till en nerladdningsbar informationsfolder som solceller.

  • 11–20 poäng ta deltagaren till en delsida där du frågar henne om hon vill ringa upp ditt företag.

  • 21–30 poäng ta deltagaren till en beställningssida för solceller då hon kan så mycket om solceller att hon inte behöver mer hjälp.

Fler inställningar för varje steg

Du kan ändra fler inställningar för varje steg genom att välja Inställningar i vyn Formulärfältet. Då kommer du till en ny vy där de flesta val är ganska självförklarande, men de tre viktigaste alternativen är:

  • Kan välja fler alternativ, där du antingen kan låta, eller inte låta besökaren välja fler svarsalternativ. Denna inställning kan verka svår att göra fel på, men det är faktiskt lätt att göra fel här.

  • Bind till CRM-egenskap, som ser till att du kan använda de svar som deltagaren ger i dina framtida marknadsföringsinsatser.

  • Obligatoriskt fält, som i princip alltid ska vara förbockat.

Generella quiz-inställningar

För att ändra de generella quiz-inställningarna: Klicka på ditt quiz, och välj Inställningar (kugghjulet) som tar dig till den nya vyn som du ser till höger i bilden nedan.

I den nya vyn kan justera detta:

  • Formulärnamn, som blir namnet på din quiz/undersökning.

  • Notifiera mig vid ny formulärinsändning, som du ska aktivera ifall du vill ha en e-postnotis så fort en ny deltagare lämnat in sina svar.

  • Auto-avancera, som du ska aktivera om du vill att besökaren ska komma till nästa steg direkt efter hon tryckt på ett alternativ. Om du inte aktiverar auto-avancera måste besökaren först trycka på alternativet, och sedan Fortsätt för att komma vidare i ditt quiz.

  • Visa förloppsfält, som du ska aktivera ifall du vill att besökaren ska få se en förloppsindikator i samband med att han gör quizzet.

  • Visa tillbakaknapp, som du ska aktivera ifall du vill att deltagaren ska kunna få ångra sina svar, alltså ta sig tillbaka ett eller flera steg i ditt quiz.

  • Nästa-knapptext och Tillbaka-knapptext, där du bestämmer om du vill ändra texten för bakåt- och framåtknappen.

  • Slutfört-knapptext, där du bestämmer vad det ska stå på knappen som deltagaren trycker på när hon ska lämna in sitt quiz.

  • Anslut till e-postmarknadsföring, där du bestämmer om deltagaren ska kopplas till en e-postlista efter att han lämnat in sina svar. Här behöver du också sätta igång en e-postautomatisering om du vill att deltagaren ska få resultatet av quizzen via mail.

  • Tagga kontakter vid nytt meddelande, där du bestämmer om deltagarna ska taggas efter de lämnat in sina svar. Du kan exempelvis koppla en viss tagg till en viss e-post-automatisering, bara du specificerar vilken lista de ska hamna i.

Resultat-fliken

Vid resultat-fliken väljer du vad som ska hända när deltagarna lämnat in sina svar. För att komma dit ska du klicka på ditt quiz och välja Resultat (fyra fyrkanter).

Nu kommer du till en ny vy där du kan välja att en av två saker händer: Sidomdirigering eller Tackmeddelande.

Sidomdirigering

Vid fliken Sidomdirigering bestämmer du till vilken sida deltagaren ska omdirigeras till när hon lämnat in sina svar. Här kan du även välja olika sidor beroende på hur många poäng deltagaren samlat ihop. Du kan exempelvis ha följande inställning:

  • 0–10 poäng: Vidaredirigering till informationsartikel om solceller.

  • 11–20 poäng: Vidaredirigering till artikeln "Solceller bäst i test".

  • 21–30 poäng: Vidaredirigering till e-butiken med olika köpalternativ för solceller.

Du kan även sätta upp regler för var olika taggar ska ta besökarna, såsom att taggen "nybörjare" ska ta deltagaren till en informationsartikel om solceller.

Tackmeddelande

Fliken Tackmeddelande fungerar ungefär på samma sätt som fliken Sidomdirigering. Här kan du bestämma vilken text som ska visas beroende på hur många poäng deltagaren fått, och du kan även tagga deltagaren beroende på vilket tackmeddelande hon fått av dig.

Att lägga till en knapp går också bra. För att göra det klickar du på kugghjulet och väljer Lägg till en uppmaningsknapp på tacksidan.

Designa ditt quiz

Klicka på din quiz och välj Redigera styling (målarpenseln), så du hamnar i den vy som du ser till höger på bilden nedan.

I den nya vy kan du justera inställningar för:

  • Utseende för rubrik och beskrivning, till exempel ändra typsnitt och storlek.

  • Etiketter och Fält, till exempel ändra färg och typsnitt.

  • Quiz-utseende, till exempel ändra färg och marginaler.

  • Alternativkryssrutor, till exempel ändra storlek, typsnitt och kantfärg.

  • Knapputseende, till exempel ändra textfärg, bakgrund och hoverfärg.

Fick du svar på din fråga?