Här berättar vi hur du lägger till egen kod på din webbsida, vilket behövs för att exempelvis installera en extern cookie-banner, Google Analytics eller Google Ads.
Lägg till kod globalt
När du lägger till kod globalt gör koden sitt jobb på hela din webbsida. Vid installation/integration av externa program behöver du i princip alltid lägga till koden globalt.
Gör så här för att lägga till kod globalt:
1. Klicka på Inställningar sen Egen kod.
2. Nu kommer du till en ny vy, och det fält du ska fokusera på är Globalt anpassad kod.
Vid Anpassad sidhuvudkod ska du lägga till koder till exempelvis Facebook Pixel och Google Analytics.
Vid Anpassad CSS ska du lägga till styling du vill ha för exempelvis länkar och tabeller, så att de läggs till globalt, det vill säga på alla delsidor.
Vid Anpassad HTML Markup lägger du till kodstycken som ska finnas globalt i "Body".
Så om verktygets kod ska ligga i sidhuvudet ska du använda fältet Anpassad sidhuvudkod, men ska verktygets kod ligga i Body ska du använda fältet Anpassad HTML Markup.
Lägg till kod på en sida
För att lägga till egen kod på en sida går du till Inställningar, Egen kod och ta en titt på vyn Sidans kod. Där kan du lägga till kod som bara syns på en delsida, till exempel startsidan eller om oss-sidan.
Egen kod på en delsida är nödvändigt om du exempelvis vill ha en annorlunda list-styling på om oss-sidan jämfört med alla andra sidor.
Men det är sällan man lägger till kod på en enskild sida, och tumregeln säger att det är smidigast och bäst att lägga till kod globalt.
Lägg till egen kod i headern
Du kan lägga till egen kod i webbsidans header genom att följa den guide vi länkar till här nedan.
Guide: Lägg till egen kod i headern.
Lägg till egen kod som en widget
Du kan lägga till egen kod som en widget genom att följa guiden nedan.
Guide: Lägg till egen kod som en widget.
Kan Smartfunnel hjälpa mig med anpassad kod?
Hör med oss i supporten och berätta vad du vill ha gjort så kan vi sannolikt hjälpa dig med anpassad kod som ändrar designen på webbsidan (CSS). Om vi tar oss an uppgiften beror främst på komplexitet och tidsåtgång.
Vi hjälper dig däremot alltid med integration av tredjepartsprogram såsom Google Analytics, Google Ads eller Meta Ads (Facebook Pixel). För att anlita oss för det kan du boka en konsulttimme med oss så tar vi oss an utmaningen.